Vitaminas D.

Vitaminas D.

Vitaminas D: Dviejų Formų Svarba

Vitaminas D - dviejų formų: vitaminas D2 ir vitaminas D3. Vitamino D2 gauname kartu su augaliniu maistu, o vitamino D3 - su gyvulinės kilmės maistu. Abi vitamino D formos yra geros, bet vitaminas D3 veikia ilgiau, tad yra veiksmingesnis nei vitaminas D2.

Vitaminas D: Gavimo Šaltiniai ir Kaupimas Organizme

Vitaminas D yra tirpus riebaluose, tad jis gali kauptis organizme, o iš jo pasišalina pakankami lėtai. Vitamino D gauname per odą saulės dėka, su maisto produktais ir maisto papildais. Vitaminas D maiste randamas riebiose žuvyse (lašišoje, skumbrėje, tune, sardinėse, kai kurių žuvų kepenų gaminamuose žuvų taukuose) bei kiaušinio trynyje. Maisto produktuose yra nedidelė vitamino D dalis.

Ar pakankamai vitamino D atsargų yra organizme, parodo tyrimo rezultatai.

Vitaminas D: Svarba ir Nauda Organizmui

  • Palaikyti normaliai imuninės sistemos veiklai;

  • Užtikrinti pakankamas raumenų funkcijas;

  • Palaikyti normaliam kaulų ir dantų funkcionavimui;

  • Svarbus kalcio, magnio ir fosforo įsisavinimui;

  • Būtinas vaikų kaulų augimui bei bendram organizmo vystymuisi;

  • Gerai odos būklei palaikyti;

  • Streso bei depresijos mažinimui;

  • Nervų būklei gerinti;

  • Smegenų veiklai aktyvinti;

  • Turi įtakos širdies ir kraujagyslių veiklai bei arterinei hipertenzijai;

  • Kokybiškam miegui palaikyti;

  • Regėjimui gerinti;

  • Žarnyno veiklai gerinti;

  • Pomenopauzės laikotarpiui palengvinti;

  • Antsvorio mažinimui;

  • Nėščiųjų savijautos gerinimui.

Vitaminas D: Trūkumo Požymiai

Jei dažnai jaučiamas nuovargis, trūksta energijos bei lydi prislėgta nuotaika - galimas per mažas vitamino D kiekis organizme. Šie simptomai ypač būdingi darbingo bei vyresnio amžiaus žmonėms. Nuolatinis vitamino D trūkumas gali sukelti depresiją, kurią vėliau tenka kantriai ir ilgai gydyti.

Esant smarkiam plaukų slinkimui, varginant nugaros ir raumenų skausmui, lėtai gyjant žaizdoms - visi šie požymiai nurodo, kad būtina kuo skubiau pasitikrinti vitamino D kiekį organizme. Trūkstant vitamino D, atsiranda skausmas šonkauliuose bei kojose, nes vitaminas D dalyvauja kalcio įsisavinime.

Vitaminas D: Pertekliaus Požymiai

Atsiradus vidurių užkietėjimui ir troškuliui, varginant pykinimui ir net vėmimui, jaučiant silpnumą raumenyse reiškia, kad organizmas pagamino per daug vitamino D. Jei šie požymiai progresuoja, rekomenduojama kreiptis į savo šeimos gydytoją ir kuo greičiau atlikti vitamino D tyrimus bei skirti gydymą.

Vitaminas D: Rekomenduojamos Paros Dozės

Nustatyta vitamino D rekomenduojama paros dozė pagal amžiaus grupes:

  • Kūdikiams ir vaikams iki 1 metų - 400-600 TV per dieną;

  • Vaikams ir paaugliams iki 18 metų - 600-1000 TV per dieną, priklausomai nuo kūno svorio ir buvimo saulėje;

  • Suaugusiems ir vyresnio amžiaus žmonėms - 800-2000 TV per dieną priklausomai nuo kūno svorio ir buvimo saulėje;

  • Nėščiosioms antrą nėštumo trimestrą - 1500-2000 TV.

Vitaminas D: Ypatinga Svarba Kūdikiams ir Vaikams

Pakankamas vitamino D kiekis ypač būtinas naujagimiams, nes pirmaisiais trimis gyvenimo mėnesiais gali išryškėti rachitas - fosforo ir kalcio apykaitos sutrikimas kūdikio organizme, kuris gali pažeisti daugelį organizmo sistemų. Kūdikis tampa irzlus, gausiai prakaituoja, ypač pakaušio srityje, jautriai reaguoja į aplinkoje esančius garsus, sutrinka ir išsibalansuoja jo miegas. Tik atlikus vitamino D tyrimą, gydytojas paskirs reikiamą papildomą vitamino D dozę. Kūdikiams papildomai skiriami vitamino D lašiukai - patogesniam bei saugesniam vartojimui. Nustatyta, jei kūdikis yra maitinamas mamos pienu ir jai taip pat trūksta vitamino D, jo papildomai skiriama tiek kūdikiui, tiek mamai. Vyresnio amžiaus vaikams išlieka panašūs simptomai, trūkstant vitamino D. Jo trūkumui kompensuoti, šeimos gydytojas skiria vitamino D vartoti papildomai.