II tipo kolagenas

II tipo kolagenas

Kolagenas - gausiausias baltymas organizme ir yra vienas iš pagrindinių kaulų, odos, sausgyslių, raumenų ir raiščių statybinių blokų. Kolageno galima gauti įvairiais būdais: valgant kremzles iš kaulo, skanaujant žuvį bei geriant kaulų sultinį arba papildant organizmą kolageno peptidais.

Kolageno pavadinimas kilęs iš graikų kalbos žodžio, kuris reiškia klijus. Kolageno atliekama funkcija – ,,suklijuoti’’ įvairias ląsteles mūsų organizme.

Kolagenas yra labai svarbus bendrai organizmo sveikatai, odos elastingumui, plaukų, nagų ir kaulų sveikatai palaikyti. Moksliniais tyrimais nustatyta, kad jau nuo 25 metų mažėja organizmo gebėjimas pačiam pasigaminti kolageną, todėl jo trūkumą būtina papildyti.

Yra nustatyti 28 skirtingi kolageno tipai, kurių kiekvienas yra pagrįstas individualia aminorūgščių sudėtimi. Tačiau I, II ir III tipai yra labiausiai paplitę kolageno tipai, randami žmogaus kūne.

I tipo kolageno yra odoje, kauluose ir jungiamuosiuose audiniuose, o II tipo kolageno daugiausia randama kremzlėje, tarpslanksteliniuose diskuose ir akių audiniuose. Dėl šio baltymo kremzlės pasižymi ilgaamžiškumu ir atsparumu spaudimui, o jam mažėjant - kremzlės sausėja, tampa mažiau elastingos, sąnarių paviršiai pradeda nusidėvėti, atsiranda sąnarių tinimas ir skausmas.

II tipo kolagenas padeda suminkštinti sąnarius ir yra svarbus sveikai skeleto sistemai palaikyti. Tai puiki profilaktinė priemonė reumato, artrito bei kitų uždegiminių ligų palengvinimui.

Pagrindiniai kolageno šaltiniai yra šie:

  • Jūrinis kolagenas, gaunamas iš žuvų ir kitų jūros gyvūnų odos, kaulų bei žvynų;
  • Gyvūninės kilmės kolagenas, išgaunamas iš gyvūnų odos ir kaulų;
  • Augalinis kolagenas - tai kviečių baltymas, išgaunamas hidrolizės metu.

Pagrindiniai veiksniai, galintys prisidėti prie kolageno sumažėjimo organizme yra amžius, genetika, uždegimai ar sužalojimai (spartina kolageno skaidymą), taip pat žalinga aplinka (UV spinduliai ir tarša), žalingi gyvenimo būdo įpročiai (rūkymas) bei prasta mityba.

Manoma, kad su kiekvienais metais kolageno sintezė sumažėja apie 1,5%. Kolageno skaidulos palaipsniui tampa storesnės ir trumpesnės, todėl netenkama kolageno. To pasekoje sumažėja odos elastingumas ir tvirtumas, keičiasi odos struktūra. Tačiau kolageno sintezės sumažėjimą galima atstatyti, vartojant maisto papildus su kolagenu: stiprėja nagai, skatinamas plaukų ir nagų augimas, gerėja sąnarių būklė.