Omega 3 DHA rūgštys

Omega 3 DHA rūgštys

Omega 3  DHA (dokozaheksaeno rūgštis)

Omega-3 riebalų rūgštys yra vadinamos nepakeičiamomis riebalų rūgštimis (essencial amino acids). Jos gyvybiškai svarbios mūsų sveikatai, tačiau pats organizmas jų nepasigamina. Todėl rekomenduojama papildomai jų gauti su maistu ar papildais.

Yra nustatyta moksliniais tyrimais, kad žuvų taukų papilduose yra daug omega-3 riebalų rūgščių: dokozaheksaeno rūgšties (DHA) ir eikozapentaeno rūgšties (EPA). Šios riebalų rūgštys dalyvauja svarbių biologinių procesų reguliavime: įvairių uždegimų,  medžiagų apykaitos bei smegenų funkcijos. DHA padeda palaikyti smegenų struktūrą ir funkciją, o EPA pasižymi priešuždegiminiu poveikiu, taip apsaugant smegenis nuo senėjimo. Mokslo tyrimais buvo nustatyta, kad daugumai žmonių trūksta tiek EPA, tiek ir DHA, o kasdien vartojant  jūrinių omega-3 papildus, galima pagerinti smegenų sveikatą ir nuotaiką.

Dokozaheksaeno rūgštis (DHA) kartu su eikozapentaeno rūgštimi (EPA) randama įvairiose žuvyse, daugiausiai  tunuose, lašišose, skumbrėse, otuose ir kt.

DHA vaidmuo žmogaus sveikatai

DHA vaidina pagrindinį vaidmenį akių ir nervų audinių vystymuisi, taip pat gali sumažinti širdies ir kraujotakos ligų riziką, nes mažina patinimą (uždegimą) ir trigliceridų kiekį kraujyje. Žmonės dažniausiai naudoja DHA, kad pagerintų atmintį ir mąstymo įgūdžius, ypač patariama senyvo amžiaus žmonėms, kūdikių ir vaikų vystymuisi, tam tikriems akių sutrikimams ir daugeliui kitų būklių gerinimui. Teigiamam poveikiui pajausti, rekomenduojama suvartoti ne mažiau nei  250 mg DHA per parą.

Žmonės, kurie pastoviai su maistu gauna daugiau DHA, gali turėti mažesnę Alzheimerio ligos riziką. Tačiau neįrodyta, kad DHR papildų vartojimas sulėtintų šios ligos progresavimą.

 DHA vartojimas yra saugus daugumai žmonių, o šalutiniai poveikiai, jei tokie atsiranda, yra lengvi ir susiję su skrandžio ir žarnyno problemomis. Tačiau žmonės neturėtų kasdien vartoti daugiau nei 3 g DHA ar kitų omega-3 riebalų rūgščių ir ne daugiau kaip 2 g per dieną iš maisto papildų. 

Širdis yra vienas svarbiausių žmogaus kūno organų: pakankamas Omega-3 riebalų rūgščių vartojimas daro teigiamą įtaką kraujotakai ir širdies darbui. EPA  ir DHA prisideda prie normalios širdies funkcijos, vartojant  250 mg EPA ir DHA per parą.

Nėštumo ir žindymo laikotarpiu DHR yra saugus, kai vartojamas per burną nustatytomis dozėmis. DHA gali būti sudedamąja dalimi maisto papildų, skiriamų vartoti nėščiosioms. DHA taip pat yra įprasta motinos pieno sudedamoji dalis. Nėštumo ir žindymo laikotarpiu rekomenduojama kasdien suvartoti 200–300 mg DHA, tiek iš papildų, tiek iš maisto šaltinių. Papildomas DHA vartojimas nėštumo metu sumažina riziką susilaukti kūdikio labai anksti.

Vaikams DHA yra saugus, kai naudojamas tinkamai: DHA yra įtraukta į kai kuriuos mišinius kūdikiams.